Integrovaný záchranný systém České Republiky
Dne 19. května 1993 usnesením vlády ČR vznikl Integrovaný záchranný systém ČR jako důležitá potřeba každodenní spolupráce policistů, záchranářů, hasičů a dalších složek, které spolu spolupracují při řešení mimořádných událostí.
Tento systém byl odezvou na problémy, které se objevily především při rozsáhlých mimořádných událostech, jakými byly v České republice zejména rozsáhlé povodně. Tyto problémy ukázaly potřebu koordinace společného zásahu na úrovni dispečinků nebo operačních středisek, ale i na úrovni územních správních úřadů.
Součinnost mezi těmito složkami fungovala už předtím, vždy bylo nutné spolupracovat v rámci dosažení stejného cíle, což pokaždé byla rychlá a účinná záchrana životů, zdraví a majetku či likvidace následků mimořádné události. Avšak jednotlivé složky IZS mají odlišné pravomoci i pracovní náplně, a to bylo hlavní příčinnou kooperace a koordinace postupů těchto složek.
Základním právním přepisem pro Integrovaný záchranný systém České republiky (dále jen „IZS“¨) je zákon č. 239/2000 Sb. Zákon stanovuje složky integrovaného záchranného systému a jejich působnost, zásady koordinace složek IZS při společném zásahu, koordinaci a postup složek při přípravě na mimořádnou událost, koordinaci při záchranných a likvidačních pracích a spolupráci operačních středisek základních složek integrovaného záchranného systému. IZS je v podstatě systém prvků a vazeb mezi nimi, které spolu musí navzájem spolupracovat.
IZS je koordinovaný postup činností záchranných a bezpečnostních složek, orgánů státní správy a samosprávy a také fyzických a právnických osob při provádění záchranných a likvidačních pracích.
Integrovaný záchranný systém obsahuje složky, které jsou rozděleny na základní a ostatní složky.
Základní složky IZS (obr.1) zajišťují nepřetržitou pohotovost pro příjem zprávy o vzniku mimořádné události, její vyhodnocení a neodkladný zásah v místě mimořádné události. Za tímto účelem jsou jejich síly rozmístěny ve všech krajích České republiky.
Do základních složek IZS jsou zahrnuty:
- Hasičský záchranný sbor České republiky a jednotky požární ochrany zařazené do plošného pokrytí kraje jednotkami požární ochrany,
- Zdravotnická záchranná služba České republiky,
- Policie České republiky.
Ostatní složky IZS poskytují při záchranných a likvidačních pracích plánovanou pomoc na vyžádání, od základních složek IZS. Jsou to:
- vyčleněné síly a prostředky ozbrojených sil,
- městská (obecní) policie,
- orgány ochrany veřejného zdraví,
- zařízení civilní ochrany,
- neziskové organizace a sdružení občanů, které lze využít k záchranným a likvidačním pracím,
- havarijní, odborné, pohotovostní a jiné služby.
Obrázek: Složky IZS
Zdroj: HANUŠKA, Zdeněk. Obce a integrovaný záchranný systém.
V každém systému musí být vždy nějaká složka, která tento systém řídí, v případě IZS je to Hasičský záchranný sbor ČR (dále jen HZS ČR).
HZS ČR je hlavním koordinátorem a páteří IZS. Pokud nastane mimořádná událost, slučuje HZS všechny složky IZS a zajišťuje koordinovaný postup při provádění záchranných a likvidačních prací. Hasičský záchranný sbor ČR kooperuje s ostatními složkami IZS a se správními orgány a orgány samosprávy, právnickými a fyzickými osobami, neziskovými organizacemi. Jestliže na místě mimořádné události zasahuje více složek IZS, většinou velí zásahu velitel jednotky požární ochrany nebo příslušník Hasičského záchranného sboru ČR s právem přednostního velení, jež ovládá spolupráci a koordinuje činnost složek při záchranných a likvidačních prací.
V integrovaném záchranném systému je řízení rozděleno podle charakteru i pravomocí na tři úrovně:
- taktickou – řízení probíhá přímo na místě zásahu složek IZS. Koordinaci provádí velitel zásahu, který vyhlásí podle závažnosti mimořádné události odpovídající stupeň poplachu podle příslušného poplachového plánu IZS.
- operační – řízení je vedeno na úrovni operačních středisek a dispečinků,
- strategickou – tato úroveň probíhá na obecních a krajských úřadech a na Ministerstvu vnitra.