Několik praktických rad od primáře okresního střediska ZZS v Benešově:
Co dělat, jsem-li svědkem náhlé poruchy zdraví nebo vážného úrazu?
Nepropadejte panice. V první řadě se přesvědčte, že sami nejste vystaveni nebezpečí: v terénu zvažte, zda jste schopni se k postiženému bezpečně dostat. Opusťte nebezpečný, např. zakouřený prostor – sami zvažte, zda zvládnete postiženého dostat ven, nepřeceňujte své síly. Při dopravní nehodě projeďte okolo a až pak zastavte, zapněte výstražná světla, velmi opatrně vystupte, umístěte výstražný trojúhelník – neustále při tom sledujte provoz ve svém pruhu. Jste-li svědkem dopravní nehody a je-li to jen trochu možné, před voláním na tísňovou linku zastavte a běžte se podívat, co se stalo a jestli je někdo zraněn. Pomůžete nám získat cenné informace důležité pro rozhodnutí o počtu sil a prostředků, které na místo vyšleme. A možná zjistíte, že se vůbec nic nestalo a zabráníte zbytečné aktivaci záchranných složek.
Je-li místo bezpečné, zkuste na postiženého promluvit, lehce s ním zatřást. Nereaguje-li, položte nebo otočte jej na záda, sedícího opřete o opěradlo, zakloňte hlavu mírným tahem za bradu a tlakem na čelo a ověřte, zda dýchá, a pokud ano, tak jestli dýchá normálně. Nedýchá-li nebo dýchá-li nenormálně – lapavě, volejte linku 155 – operátor vám dá pokyny, co dělat. Je-li vás více, může jeden začít stlačovat hrudník, pokud ví jak na to. Jestliže postižený normálně dýchá, zůstaňte u něj a volejte linku 155.
Co dělat u méně závažných stavů, kdy se rozhodujete, zda volat na tísňovou linku nebo řešit situaci jinak?
Zde nelze dát jednoznačnou radu. Záleží na vašich zkušenostech, znalostech, vztahu k postiženému (cizí člověk, příbuzný, osoba v péči – např. žák, klient domova seniorů apod.), znalosti jeho běžných potíží a zdravotního stavu. Vždy je dobré použít zdravý selský rozum. Budete volit mezi různými možnostmi, co dělat: sami ošetřit – počkat, jak se situace vyvine – konzultovat praktického nebo jiného ošetřujícího lékaře – dopravit postiženého do nemocnice – volat na linku 155. Cílem sdělení není odrazovat od volání na záchranku, ale vyzvat vás ke střízlivému zhodnocení situace a volbě správného postupu. Budete-li mít jakékoli pochybnosti, neváhejte zavolat na linku 155. Při potřebě poradit se můžete volat i na Call centrum naší záchranné služby na čísle 800 888 155.
V každém případě neodkládejte telefonát v těchto situacích:
- náhle vzniklá bolest na hrudi, mezi lopatkami, v nadbřišku; bolest jiná, než na jakou jste vy nebo blízký zvyklý; setrvalá nebo odeznívající v klidu, může být spojena s dechovými potíži
- náhle vzniklá nepohyblivost nebo zhoršená pohyblivost končetiny, obličejového svalstva (spadlý koutek úst), porucha řeči; volejte, i když potíže po nějaké době odezní, protože proces, který ji vyvolal, pravděpodobně nadále probíhá!
- dětské úrazy, opařeniny, popáleniny: zde rodiče paradoxně často dítě vezmou a jedou do nemocnice, protože nechtějí čekat na sanitku, a přitom je naše přítomnost žádoucí; naopak při teplotách, kašli, bolesti uší, zvracení, lehkých úrazech většinou pro dítě neuděláme nic víc, než mohou udělat rodiče: odvezeme do nejbližší nemocnice.
Co nedělat?
Chcete-li naši pomoc, volejte 155 a nechoďte do Vlašimi na naše stanoviště. Nikdo tam zrovna nemusí být a vy ztratíte cenné minuty. Při bezvědomí nehledejte jazyk a nevytahujte ho. Přiložte dlaň na čelo a druhou rukou zvedněte bradu, abyste uvolnili dýchací cesty. Při dopravní nehodě nevyprošťujte zraněného z auta, pokud nehrozí bezprostřední nebezpečí např. vzplanutí.
Co se děje při volání na linku 155?
Hovory jsou směrovány na naše operační středisko (dispečink) v Kladně. Zde se vás operátor zeptá nejdříve na místo události: chce slyšet obec, část obce (např. Bolina) a číslo popisné nebo jiný popis (např. pošta, nákupní centrum, nádraží...). Je to velmi důležité a prosíme o spolupráci a o trpělivé odpovězení dotazů operátora. Pozor, Bolinka je místní název, oficiálně patří do Boliny, která je částí města Vlašimi. Možná se vás zeptají i na okres. Dále se vás bude operátor ptát na jméno a věk postiženého a např. zda se léčí s nějakou nemocí. I to jsou důležité otázky pro spolehlivé nalezení postiženého resp. pro rozhodnutí o tom, kterou posádku dispečink na místo vyšle.
Bude-li to potřeba, operátor zůstane na telefonu a dá vám pokyny, jak poskytnout první pomoc. Mezitím už druhý operátor vysílá posádku k vám na místo. Před příjezdem je potřeba zavřít volně pobíhající psy a je vhodné, když si někdo stoupne před dům, vyhlížet sanitku a mávat. Jste-li v přírodě, je vhodné poslat někoho třeba na rozcestí, aby nás pak nasměroval. Budeme-li zvonit na zvonek, nezapomeňte, že na zvonku je někdy jiné jméno, než jaké má nemocný.
A co dělat, když na silnici vidíte blikající sanitku?
Silniční zákon vám ukládá umožnit průjezd vozidlům se zapnutými výstražnými znameními. Nepanikařte, dejte blinkr doprava a přibrzděte a najeďte k pravému okraji vozovky. Jste-li před zatáčkou nebo před horizontem, raději je přejeďte a až poté nás pusťte – jinak je předjíždění nebezpečné. Vznikne-li zácpa nebo zpomalení provozu na dálnici nebo víceproudé silnici, rovnou popojíždějte tak, aby mezi pruhy vozidel vznikla ulička.
Když se spletete a zavoláte na jiné tísňové číslo, např. 112,150,158 nebo 156, nikde vás nenechají na holičkách a pomoc se k vám nakonec dostane – operační střediska spolu vzájemně komunikují.
Doufám, že nás nebudete potřebovat, ale pokud ano, zkuste se držet těchto pokynů, aby vše proběhlo k maximálnímu prospěchu pacienta. Další informace o naší službě najdete na stránkách www.zachranka.cz. Zde jsou i kontaktní údaje, pokud se budete chtít vyjádřit k naší práci – v dobrém i kritickém duchu.
Přeji hodně zdraví. MUDr. Michal Gozon, primář okresního střediska ZZS v Benešově.